Van de drukke stad terug naar ons rustige stekkie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu Van de drukke stad terug naar ons rustige stekkie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu

Van de drukke stad terug naar ons rustige stekkie

Door: nicoleschokker

Blijf op de hoogte en volg Nicole

24 Maart 2012 | Sri Lanka, Colombo

Het weekend van de grote stad. We moesten ons visum verlengen, dus we hadden bedacht dat we dan meteen een weekend Colombo mee konden pikken. En dit hebben we gedaan. Paul, zijn moeder en ik zijn zaterdagochtend opgepikt door een taxi die ons naar Colombo heeft gebracht. Wat erg leuk was dat hij onderweg nog op verschillende plekjes is gestopt. Hij heeft ons door het Nederlandse Fort in Galle gereden, we stopten even om bij zwemwedstrijden te kijken die in de zee werden gehouden door een school en we zijn gestopt bij een monument van de tsunami. Er was een steen waarin allemaal plaatjes waren gegraveerd van mensen die overhoop lagen, een trein op zijn kant etc. Erg bijzonder en indrukwekkend! Hoe dichter we bij Colombo kwamen, hoe drukker het werd en hoe meer het begon te stinken naar uitlaatgassen. Welkom in de grote stad. Dat is nog eens wat anders dan de natuurlijke omgeving en de rust bij Hellabeem. We hebben een guesthouse gezocht in Mount Lavinia en hebben toen heerlijk gegeten. Daarna zijn we naar Barefoot en Odel geweest. Winkels met Europese prijzen, maar erg leuk! Ik heb ook eindelijk een heerlijke strawberry juiche gedronken. Die heb ik al heel wat keren proberen te bestellen, maar het is het seizoen niet vertellen ze dan, helaas. Ook heb ik kunnen genieten van een heerlijke chocolate mousse. Ja dit weekend hebben we genoten van alle lekkere westerse dingen die Colombo heeft.

Zondag zijn we met zijn drieën naar Pettah geweest, een moslimwijkje in Colombo. We zijn langs lokale marktjes gelopen. Het was prettig dat we met zijn drieën liepen, want het voelde niet echt veilig, maar het was wel bijzonder om te zien hoe alle kraampjes om elkaar gepropt staan en alle marktmannetjes of vrouwtjes schreeuwen wat ze hebben. Daarna zijn we doorgegaan naar de Wolvendaal Church. Het is het meest belangrijke Nederlandse gebouw in Sri Lanka. Erg bijzonder dat ik ineens namen zag staan op tegels op de vloer, in het Nederlands. Er was net een mis geweest dus kwam er een man met ons praten. Hij vertelde dat een gedeelte gerestaureerd werd en of ik nog iemand wist die er verstand van had die uit Nederland wilde komen en ideeën wilde delen. Betaald door de ambassade, dus als jij je geroepen voelt..
In de middag na een heerlijke lunch bij de Delifrance zijn we naar het Viharamahadevi Park geweest. Een heel mooi park waar alle jonge stelletjes een boom zoeken om onder te knuffelen. Serieus het hele park stond vol. Ook zaten er ontzettend veel en grote vleermuizen in de bomen. We wilden nog naar het national museum, maar die was gesloten omdat er een beroving was geweest de dag ervoor.. helaas!
Daarna wilden we iets drinken in het ontzettend luxe en dure Galle Face Green Hotel, helaas was er geen tafeltje meer vrij. Wel rondgekeken in dit prachtige hotel. Toen maar lekker over het strand gelopen. Aangezien er geen schaduw was en het wel erg heet begon te worden, zijn we naar het strand van Mount Lavinia gegaan. Ook hier was het ontzettend druk. Geweldig om te zien hoe het echt een zondags uitje is voor veel Srilankanen. Er werd cricket gespeeld, gevolleybald, gezwommen en een groepje jongens had een jongen die in slaap was gevallen ingegraven met zand en versierd met een stel borsten. Wat een groot verschil met Nederland waar iedereen altijd hele dagen ligt te zonnen!

Maandagochtend hebben we afscheid genomen van Paul zijn moeder, die door ging reizen naar Kandy. Na een uur in de tuktuk omdat het spits was, aangekomen bij het gebouw waar we ons visum moesten laten verlengen. Pasfoto’s gemaakt, formulieren ingevuld en gewacht met nummertje C10. Of.. toch niet C10? Bleken we nummer C2 te hebben, bedankt Paul:) Daarna betalen, bleek ik 40 euro meer te moeten betalen. Waarvoor weet ik nog steeds niet. Na het betalen nog weer wachten en na ongeveer 3 uur hadden we ons visum. Nog een laatste lunch gedaan bij de Delifrance en toen met de bus terug naar het zuiden gereisd. Weer aangekomen bij Hellabeem werden we enthousiast begroet door alle jongens, heel erg leuk! Het was erg fijn om weer in de bekende, rustige en niet stinkende omgeving te zijn! Twee jongens die er al een tijdje niet waren, waren terug.
Ook hebben we ondertussen 2 nieuwe jongens, dus dat is erg leuk! Alle bedden zijn nu bezet, we hebben 28 jongens, het zit dus vol.

Woensdag was het schoonmaakdag, en daar zijn Paul en ik donderdag mee verder gegaan. We hebben de spelletjeskast eens goed onder handen genomen en gekeken wat nog compleet was en wat niet. Verder hebben we deze week weer een aantal jongens behandeld. Erg leuk om alle jongens stukje bij beetje te zien veranderen.

We hebben gisteravond écht afscheid genomen van Peter. Hij kwam nog een laatste keer voor de wekelijkse borrel, samen met zijn vrouw. We hebben hem ons afscheidscadeau gegeven. Een sarong met allemaal foto’s, zodat hij Sri Lanka, Paul en mij niet kan vergeten. Peter speelt ook doedelzak en zijn vrienden hadden gezegd dat als hij een sarong droeg, hij ook wel een kilt kon dragen. Kan hij meteen laten zien dat een schotse kilt toch echt wat ander is dan een sarong!

Omdat we toch al lekker hadden schoongemaakt deze week, heb ik vandaag ook maar weer eens een grote schoonmaak gehouden op mijn kamer. Daarna ben ik aan mijn schoolwerk gegaan. Nog even een telefoontje gedaan naar Nederland, Twan is jarig vandaag, dus erg leuk om hem weer eens te spreken. Paul is dit weekend leuke dingen aan het doen met zijn moeder. Morgen ga ik lekker een dagje naar het strand en heerlijk genieten.

Deze week heeft mijn laptop me voor een deel in de steek gelaten. De toetsen doen het niet meer allemaal, dus heb ik gevraagd of een van de docenten, die hier zelf ook les heeft gehad, naar mijn laptop wilde kijken. Samen met een aantal jongens hebben ze mijn laptop uit elkaar gehaald. Ze weten wat er mis is, hopelijk kunnen ze dat onderdeel hier vinden in Sri Lanka en mijn laptop repareren. Ik ben benieuwd!

Dat was alweer een week. Ik kijk erg uit naar de maand vakantie die voor de boeg staat. Over twee weken is dat zover. Hierin ga ik een week met de meiden uit Kandy reizen, twee weken met mijn ouders en een paar dagen genieten van het strand.

Ontzettend bedankt voor alle leuke berichtjes die jullie me nog steeds sturen. Leuk dat jullie me nog steeds volgen!

P.s. van het geld dat Paul en ik elke maand betalen voor het eten en verblijf is een nieuw pomp gekomen voor de waterput. De laatste tijd zijn ze hiermee erg aan het klooien. Hopelijk werkt deze nieuwe pomp wel goed en hebben Paul en ik ook ons steentje bijgedragen.

  • 25 Maart 2012 - 10:11

    Laura:

    Wat een belevenissen weer! :D En wat zal het bij dat monument indrukwekkend geweest zijn ja! En je laptop, achja, kunnen de jongens ook eens wat voor jou betekenen, haha! Succes nog de komende weken voordat je weer gaat reizen en je ouders weer zal zien! Veel liefs, laura

  • 25 Maart 2012 - 16:22

    Willy Koerhuis:

    he nicole het gaat lekker zo te lezen gefeliciteerd met je broer en voor straks een fijne vakantie gewenst geniet er van groeten van thea ilonka kevin en willy.

  • 25 Maart 2012 - 17:52

    John En Silvia:

    Hallo Nicole,

    Wij zijn vanmiddag bij Twan op de verjaardag geweest. Lekker weer, lekker buiten gezeten. Je oma en je oom en tante waren er ook.
    Gezellig!
    Leuk om weer al je avonturen te lezen.
    Die grote stinkende stad was dus niet helemaal je van het.
    Straks kan je gewoon weer in Zwolle winkelen. Leuk om de jongens bezig te zien met jou laptop. En wie weet hebben ze straks weer alles in orde.
    En al snel zullen je ouders die kant op gaan. Dat is weer eens wat anders dan skypen.
    Nou Nicole veel plezier verder en blijf genieten want dat doe je volgens mij voortdurend.
    Groet John en Silvia

  • 27 Maart 2012 - 17:40

    Jos & José:

    Hoi Nicole,

    Wat kan jij ontzettend boeiend schrijven, het is geweldig om dit te lezen. Jij bent druk druk druk en nog eens druk, je reist van hot naar her. Maar jij houd dus van een rustig stekkie. Zijn er nog wel plekjes waar jullie nog niet zijn geweest?? Nog heel veel plezier en succes met alles.

    gr Jos&josé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Afscheidsfeestje!

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 32681

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 31 Mei 2012

Stage in Sri Lanka

Landen bezocht: