Ogen open en armen wijd - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu Ogen open en armen wijd - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu

Ogen open en armen wijd

Door: nicoleschokker

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 Maart 2012 | Sri Lanka, Colombo

Weer een week voorbij! Een week van mozaïeken, van muziek, van nadenken, van behandelingen voor de jongens, van een reading en een massage toe! Ja, de tijd vliegt. Ik heb deze week stil gestaan bij hoe snel met allemaal gaat, hoe ontzettend ik hier aan het genieten ben en hoe normaal veel dingen al zijn geworden die tegelijkertijd nog steeds helemaal niet normaal zijn. Genoeg om over te vertellen dus.

Onze kunstenaar Bob heeft zijn sporen na gelaten! Wat hebben de jongens toch ontzettend mooie dingen gemaakt! Het is leuk om te zien hoe gefascineerd de jongens bezig zijn met hun werk. Veel jongens kwamen zelf met ideeën over wat ze wilden maken, en de resultaten zijn geweldig. Zelfs de jongens die moeite hebben om een bal te vangen hebben ontzettend mooi werk gemaakt. Alsof ze kunnen toveren hier! Ook de olifant is er gekomen hoor! Ik ben begonnen om het samen met één van de jongens te maken. We kregen al snel veel hulp, het is geweldig geworden.

De zaterdagavond en maandagavond hebben we onze borrel gehad bij Jan en Helene. Het was ontzettend gezellig. Bob kan niet alleen mozaïeken, hij kan ook ontzettend goed gitaar spelen en zingen. Dus de gitaren werden uit de kast getrommeld, de mondharmonica erbij, de oefendoedelzak van Peter, een zangeres die geweldig kan improviseren, kortom twee geslaagde avonden. De maandag was zelfs zo gezellig dat we ’s avonds om half 10 gingen avondeten.

We zijn dinsdagavond nog even doorgegaan in de muzieksferen. Omdat het de laatste avond was voor Bob, hadden Peter, Paul, Bob en ik besloten om muziek te gaan maken voor de jongens na het avondeten. De jongens maken zelf altijd muziek na het eten door te trommelen op een zelfgemaakte trommel, ze slaan met handen en vuisten op de tafels en ze zingen er bij. Omdat de jongens vaak zo snel eten en wij ze voor wilden zijn, zijn we een kwartier eerder gaan eten. We hebben toen de trommels, de gitaar, de oefendoedelzak en de mondharmonica maar weer tevoorschijn gepakt. We zijn toen begonnen met muziek maken, terwijl de jongens aan het eten waren. Toen de jongens klaar waren, zijn ze bij ons komen zitten en deden ze mee. De een had een gitaar, de ander sloeg met de knokkels op de tafel en zo ontstond er een geweldige muziekavond! Door een aantal jongens werden de dansmoves en de kunstjes uit de kast getrokken, ge-wel-dig!

De woensdagavond heb ik een reading gehad van Peter. Peter is een vrijwilliger hier en hij vertelde me een paar weken geleden dat hij weleens een reading gaf aan mensen. Hier was ik meteen al erg enthousiast over, dus ik had gevraagd of hij dit ook een keer bij mij wilde doen. Natuurlijk, dat wilde hij wel! Afgelopen woensdagavond was dat dan zo ver. Ik vond het best spannend, wat zou er naar voren komen? Peter leest op de grens van het bewuste en het onderbewuste van mensen. Die dag had ik het nogal druk in mijn hoofd. Na de reading leek het alsof mijn hoofd leeg was en er veel dingen op zijn plek waren gevallen. Het was een geweldige ervaring!

Donderdagmiddag kreeg ik een massage. Jan en Helene krijgen dit elke donderdag. Toen Peter en ik op de borrel waren bij Jan en Helene vertelden we dat ons dit ook wel wat leek. Peter is twee weken terug geweest, en afgelopen week was het mijn beurt. Heerlijk! Lekker ontspannen en je verstand op nul. Genieten dus.

Ook de behandelingen van de jongens staan natuurlijk niet stil. Deze week heb ik een van de jongens met spierdystrofie op een fysiobal laten zitten. In eerste instantie wilde hij dit niet. Hij was bang dat het hem niet zou lukken. Toen het hem wel gelukt was, wilde hij er niet meer af en vroeg zelfs of hij de fysiobal mee mocht nemen naar de computerles. In eerste instantie is het vaak angst dat hij iets niet kan dat hem tegenhoudt. Wanneer hij merkt dat hij het wel kan, is hij bijna niet meer te stoppen.
De jongen die de prothese heeft gekregen heb ik deze week ook behandeld. Hij heeft me laten zien wat hij allemaal kan, en het is echt ongelofelijk. Hij heeft een bewegende knie, waardoor hij goed kan lopen. Hij kan er zelfs mee fietsen op een driewieler!

Cricket is één van de belangrijkste dingen in Sri Lanka! Afgelopen vrijdag heeft het Srilankaanse team de halve finale gewonnen van een toernooi. Op dat moment lag ik net heerlijk in het zwembad te dobberen, en de jongens gilden het uit van geluk! Afgelopen zondag was één van de drie finales. De eerste finale hebben ze helaas verloren. We zaten op dat moment net te eten bij een tentje. Het zat er vol met mensen en de cricketwedstrijd stond op. Met natuurlijk een fles Arack op tafel. Ze waren erg enthousiast, maar toen ze toch verloren hadden was het ook snel leeg in de tent. Vandaag wordt de tweede finale gespeeld, donderdag de derde. Ze moeten de tweede finale winnen! Dat wordt dus duimen..

Zondag heb ik mijn surfmoves maar weer eens uit de kast getoverd. Het was lang geleden, maar het was weer een heerlijk dagje strand. Wat zal ik het strand toch missen als ik thuis ben. Maar daar ga ik nog lang niet aan denken. Ik blijf genieten van alle leerzame en mooie momenten die me hier op mijn pad komen. Met mijn ogen open en mijn armen wijd geniet ik van dit geweldige avontuur!

Zonnige groetjes uit het steeds warmer wordende Sri Lanka!

  • 06 Maart 2012 - 13:37

    Hanneke Jacobs:

    Leuk verhaal Nicole! Zo enthousiast als jij kan schrijven, echt leuk! En zo blijven wij ook een beetje op de hoogte van wat jullie aan de kust allemaal uitvreten! Soms vergeet ik bijna dat we mijn zijn 4e hier in Sri Lanka zijn.
    Blijf genieten en we spreken / mailen elkaar weer!

  • 06 Maart 2012 - 14:16

    Laura:

    Wat een geweldig verhaal! En die olifant! Ik zeg 'mooi odoan!' ;)
    Ik heb nog gekeken naar de webcam en skype.. maar snap er niets van waarom die 't niet doet! Hopelijk gaan we elkaar binnenkort toch nog online zien! Inderdaad blijven genieten! Maar volgens mij doe je niet anders, top! xxxx

  • 06 Maart 2012 - 17:36

    John En Silvia:

    Hallo Nicole,

    Leuk wat je allemaal met de jongens doet. En fijn dat ze steeds openener worden. Goed teken.
    Stuur je alle verhalen apart aan iedereen op. Of horen wij tot de VIPs, ahum ahum.

    We kijken weer uit naar een nieuw bericht van jou.
    Helaas heb ik niet zo;n lang verhaal als jij. Bij ons blijft Lemelerveld gewoon Lemelerveld.
    Mooi dat je daar een filmpje van hebt gekregen. Zul je zien dat er nog niet veel veranderd is.
    Geniet en zorg goed voor de jongens.

    Groetjes John en Silvia en de jongens.

  • 06 Maart 2012 - 18:11

    Mama:

    Hoi Nicole
    Wat een gezellige boel is het daar met al die muziek en dans. En wat een kunstwerken hebben jullie daar gemaakt. De boel is helemaal opgepimpt. Geef ze de complimenten maar door. Het is ook onvoorstelbaar wat een prothese voor verschil kan maken. Super dat deze jongen zich er al zo goed mee red. Doe nog maar even heel goed je best voor de jongens daar, zodat ze nog een hele stap vooruit gaan en jullie aanwezigheid daar niet snel zullen vergeten. Oh ja je moet ook nog de groetjes hebben van Willy Nijenkamp. Heel veel succes nog. Liefs mam

  • 06 Maart 2012 - 19:46

    Ester V/d Vegte:

    Klinkt echt fantastisch Nicole!!! Wat een leuke en enthousiaste verhalen.. Je zult de voetbal vast missen, maarre ik heb alweer een blauwe teennagel die volgens mij wat los zit, dussss denk maar zo er zijn ook voordelen :P. Of loop jij nu de blauwe plekken op met het surfen?? Haha!
    Geniet nog maar lekker daar!

    Groetjes Ester

  • 08 Maart 2012 - 22:15

    Sieni:

    Hallo Nicole,

    Jij kent mij niet, ik ben een buurvrouw van Thea en Willy Koerhuis. Zij vertelden over jou en dat jij in Sri Lanka aan het werk was en dat je te volgen bent.
    Ik heb het gelijk opgezocht en beleef al je verhalen mee. Zo te lezen heb je het ontzettend naar je zin en hebben jullie allen veel plezier, erg leuk om te volgen. Wij hebben een stuk van ons hart ook aan Sri Lanka verloren en hebben daar projecten opgezet, eerst in het oosten en nu in het noorden. Als je wilt zien wat wij doen kijk dan op onze website: www.havonos.nl
    Het is een prachtig land, ik herken diverse foto's en verhalen. Wat ook erg leuk is om eens te bezoeken is het olifantenweeshuis in Pinnawela.
    Daar ben je geloof ik nog niet geweest, maar er is nog heel veel moois te bekijken in Sri Lanka.
    Ik blijf je volgen, je schrijft erg leuk.
    Nog een hele goede en fijne tijd gewenst, ga zo door, je doet fantastisch werk.

    Vriendelijke groet, Sieni Schouten

  • 14 Maart 2012 - 15:52

    Nicole:

    Ontzettend bedankt voor de leuke reacties!
    Hanneke; ik vergeet dat inderdaad ook! Het is ook zo'n groot verschil tussen jullie plek en onze plek!
    Laura; Thanks! We moeten dan maar snel testen of ie het doet!
    John en Silvia; Jullie horen natuurlijk tot de vips! als ik mijn verhaal plaats, gaat er een mail naar iedereen die zich daar voor heeft aangemeld, jullie dus ook!
    Mama; we gaan zeker ons best doen! Groetjes terug aan Willy.
    Ester; de voetbal mis ik wel ja.. al die gezellige feestjes, gelukkig kan ik meegenieten door de foto's! De blauwe plekken vallen mee, maar de muggenbulten maken mijn benen er ook niet mooier op!
    Sieni; Bedankt voor je reactie! Ik heb het inderdaad ontzettend naar mijn zin. Ik zal eens een kijkje nemen op jullie site! Ook zal ik eens kijken of het olifantenweeshuis nog in mijn agenda past. Ik heb namelijk in de maand vakantie al ontzettend veel gepland, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is. We zullen zien!

  • 14 Maart 2012 - 15:53

    Nicole:

    Ontzettend bedankt voor de leuke reacties!
    Hanneke; ik vergeet dat inderdaad ook! Het is ook zo'n groot verschil tussen jullie plek en onze plek!
    Laura; Thanks! We moeten dan maar snel testen of ie het doet!
    John en Silvia; Jullie horen natuurlijk tot de vips! als ik mijn verhaal plaats, gaat er een mail naar iedereen die zich daar voor heeft aangemeld, jullie dus ook!
    Mama; we gaan zeker ons best doen! Groetjes terug aan Willy.
    Ester; de voetbal mis ik wel ja.. al die gezellige feestjes, gelukkig kan ik meegenieten door de foto's! De blauwe plekken vallen mee, maar de muggenbulten maken mijn benen er ook niet mooier op!
    Sieni; Bedankt voor je reactie! Ik heb het inderdaad ontzettend naar mijn zin. Ik zal eens een kijkje nemen op jullie site! Ook zal ik eens kijken of het olifantenweeshuis nog in mijn agenda past. Ik heb namelijk in de maand vakantie al ontzettend veel gepland, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is. We zullen zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Afscheidsfeestje!

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 32684

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 31 Mei 2012

Stage in Sri Lanka

Landen bezocht: