Nog meer Beesten, Bezoek, Bevrijdingsdag en the Be - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu Nog meer Beesten, Bezoek, Bevrijdingsdag en the Be - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu

Nog meer Beesten, Bezoek, Bevrijdingsdag en the Be

Door: nicoleschokker

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 Februari 2012 | Sri Lanka, Colombo

Weer een weekje achter de rug die ontzettend snel voorbij gevlogen is! Tijd voor een nieuw verhaaltje!

De vorige keer heb ik een hele lijst met beesten geplaatst die ik hier in Sri Lanka tegen ben gekomen. De lijst kan nog aangevuld worden! Ik was de kip, de vlinders en de krabbetjes vergeten! De tel ben ik ondertussen dus al kwijt geraakt! Gelukkig heb ik er nog weinig last van gehad, behalve de vele muggenbulten en vlooienbulten van de honden, zijn ze nog best lief voor me geweest.

Best lief, inderdaad. Een gekko heeft me behoorlijk aan het schrikken gemaakt. Ik wilde wat van mijn tafel pakken, toen ik opeens een doosje dat op de tafel lag zag bewegen. Oké, of het is een gekko of het is een slang! Gelukkig heb ik Paul nog, die met twee emmers het beest wel naar buiten wilde brengen. Het doosje bleef alleen tussen de emmers haken en viel niet in de emmer, dus het beest sprong uit het doosje. Gelukkig, het was een gekko! Wel even een schrikmoment.

Na mijn vorige verslag zijn José en Ted aangekomen op Hellabeem. José heeft deze stageplek voor ons geregeld. Ze gaat elk jaar zo’n twee keer naar Sri Lanka. Ze is dan voornamelijk in Kandy, bij de stageplekken waar we eerst met zijn vieren heen zouden gaan. Omdat één stageplek heeft afgezegd zijn Paul en ik hier op Hellabeem terecht gekomen. Voor hen was het dus ook helemaal nieuw. Ze waren erg onder de indruk. We hebben haar laten zien wat we doen, ze heeft ons ook weer nieuwe dingen geleerd, het was erg interessant en leuk dat ze langs zijn gekomen.

We hebben al met een aantal jongens stoeiactiviteiten gedaan. De jongen moet dan de bal van mij of Paul afpakken. Is ze dat gelukt, proberen we de bal natuurlijk weer terug te pakken. Ze vinden dit ontzettend leuk. Sameera begon uit zichzelf de activiteit al te doen met een aantal jongens. Toen we na onze siësta kwamen kijken bij gametime, was Sameera met een hele klas jongens aan het stoeien. Hij had er een soort competitie van gemaakt. Erg leuk om te zien! Ze waren me toch fanatiek, en ze hebben mekaar ontzettend hard aangemoedigd. Geweldig!

We hebben op Hellabeem één jongen zonder prothese. Hij heeft een kort stompje. José vertelde dat ze kan zorgen dat de jongen een ‘gratis’ prothese kan krijgen. Erg leuk! Hij was zelf ook meteen erg enthousiast. Ze wachten al een hele tijd op een prothese die hij zou kunnen ‘krijgen’, maar waarschijnlijk kan hij dan nog 10 jaar wachten. Srilankaans tempo. Hopelijk gaat dit wat sneller en kan hij over een paar weken met een prothese rondlopen hier op Hellabeem.

Afgelopen zaterdag was het hier Bevrijdingsdag. De ochtend zijn ze begonnen met de vlag hijsen en allemaal toespraken. Helaas, het is hier niet zoals in Nederland met een groot feest. Daarna was ik even toe aan een frisse kamer, en heb de boel opnieuw ingericht. Verder zijn we maar een dagje met school bezig geweest, moet ook gebeuren! Om 3 uur dachten we nog een klas te hebben. Normaal doet Helene dat, zodat de jongens allemaal vragen aan haar kunnen stellen over haar en over Nederland. Het leek Paul, Peter en mij wel leuk dat ze dat ook een keer bij ons konden doen. Helaas was het geen klas, maar 1 leerling, 1 leraar en 3 nannies die ons ondervroegen. Jammer, maar het was toch leuk om ze wat beter te leren kennen. We hebben hun ook van alles kunnen vragen en ze beter leren kennen. Na het avondeten nam de bewaker ons nog mee om een giftig beest te laten zien, een soort rups. Peter was de gelukkige die het beest die avond al in zijn badkamer had zitten. Gelukkig ging het allemaal goed en heeft hij het beest met een emmer en een stuk karton zijn kamer uitgegooid.

Zondag zijn we weer een dagje naar het strand geweest. Dit keer ging Peter ook mee. We hadden onze vaste tuktukker gebeld, maar het duurde nogal lang. Bleek dat hij een vriend had gestuurd, die wij allang hadden afgewezen omdat we Chamita niet zagen. Toen we hem uiteindelijk gebeld hadden begrepen we het. Toch nog aangekomen in Welligama. Peter heeft een surfles genomen en ook hij kon aan het eind van de dag surfen (dus pap en mam, zelfs mensen die al met pensioen zijn kunnen leren surfen.. nu jullie nog!). Ook ik heb me weer heerlijk uit kunnen leven op de zee. Het begon ondertussen al te regenen, heerlijk! Mijn ego is ook weer gestreeld door alle mannen die maar al te graag een praatje willen maken. Rond 2uur zijn we gaan lunchen. Toen begon het toch wel heel hard te regenen, zelfs te onweren. Toen we gingen afrekenen werden we nog gewezen op een feest voor toeristen. Dit leek ons toch wel leuk, althans dat hopen we. Kaartjes gekocht, afgerekend en terug gegaan naar Hellabeem. We moeten altijd doorgeven of we mee eten die middag en avond. We wisten niet dat het ging regenen, dus maar hopen dat ze wat extra gemaakt hadden. We hadden geluk, er stonden al drie koppen soep voor ons klaar, ze hadden ons al terug zien komen.

Vanochtend hadden we een aangename verrassing bij het ontbijt, een heerlijk eitje! Verder heeft José geregeld dat we de maandag vrij hebben om dingen voor school te doen. Dat hebben we dan ook braaf gedaan, helaas was mijn concentratie ver te zoeken!

Nog een aantal gewoontes hier in Sri Lanka voor de liefhebbers:
- De mensen hier in Sri Lanka zijn erg gastvrij, ze nodigen je graag uit op de kokosnoot. Helaas voelen ze zichzelf ook vaak uitgenodigd als je lekker zit te eten. Heb je één keer met iemand gepraat, komt die er al bij zitten. We hebben nu geleerd dat het niet normaal is hier, dus sindsdien is dat ook niet meer gebeurd!
- Toeteren betekend inhalen, grote voertuigen gaan voor.
- Als Srilankanen ja zeggen, schudden ze met hun hoofd. In het begin wist ik niet precies wat ze nou bedoelden: schudden ze nou nee of bedoelen ze ja? Nu heb ik het toch wel doorgekregen. Paul begint het zelfs al over te nemen (zo ver ben ik dan nog niet!)
- De jongens op Hellabeem eten ontzettend veel maar ook heel snel. Ze gaan zitten, eten, praten niet. Wanneer ze klaar zijn gaan ze ook van tafel wanneer ze daar zin in hebben.
- Srilankanen willen bij een hoofdpijntje al naar het ziekenhuis.
- Als ze uit eten gaan is het heel normaal om je eigen sterke drank mee te nemen
- De mensen hier hebben nog nooit van verticaal schoonmaken gehoord...
- Als de mensen rode tanden en een rode mond hebben, hebben ze hun tanden niet gepoetst(nee dat klopt), is het geen lippenstift, is het geen clown, maar ze eten hier een soort pruimtabak wat ze daarna met dikke rode klodders weer uitspugen!
- Met 10 minuten kunnen ze ook ruim een half uur mee bedoelen, en dan heb je soms nog geluk!
- In de supermarkt heb je als wit persoon vaak iemand meelopen die alles voor je pakt en zelfs je mandje voor je draagt.
- Ook is het normaal om als jongens met zijn allen naast mekaar te gaan staan, broek naar beneden en plassen maar! Gewoon in het openbaar.
- Als een busje bij het strand komt, kan het zomaar zijn dat er 15 man uit komt om in hun onderbroekje in de zee te zwemmen.
- Grote voertuigen lijken niet te stoppen, maar ze stoppen voor een ding, los lopende koeien!

Bedankt voor de leuke reacties weer! Volgende week weer een nieuw verhaal met nieuwe belevenissen!

Groetjes in het koude Nederland! (Ik moet zeggen, als ik al die foto's zie van schaatsende mensen op het kanaal, word ik ook wel een beetje jaloers. Dat verdwijnt al snel weer als ik me bedenk dat ik het weekend altijd weer kan surfen!

  • 06 Februari 2012 - 17:52

    Jos En José:

    Hey, ga je ons ook surfen leren??
    Je bent vast niet meer bang voor al die beestjes en beesten. je hebt er nog al wat gezien zeg.

    groetjes en tot de volgende keer maar weer

    Jos en José

  • 06 Februari 2012 - 18:37

    Laura:

    Hey nicole!
    Goed dat je ons zo op de hoogte blijft houden, het blijft leuk om te lezen!
    Binnenkort dus toch nog een feestje op de planning. Niet verkeerd! Misschien heb je daar wel mensen die je drankje voor je vast wil houden ;)
    Liefs uit nederland (waar het vanacht -18 wil worden!)

  • 06 Februari 2012 - 19:16

    Willy:

    he nicole hardstikke leuk verhaal weer het gaat goed zo te horen en wat die gewoontes betreft in sri lanka je vader zal zich er zeker thuis voelen hahahaha vooral dat naast elkaar plassen haha maar dat surfen lijkt me geen strak plan voor hem nou veel plezier maar weer en tot schrijvens groeten uit raalte .

  • 06 Februari 2012 - 20:06

    Thea:

    He hallo Nicole
    Ja het is erg leuk met al die schaatsers hier en misschien komt er eindelijk na 15 jaar weer een elfstedentocht lijkt me ook wel weer leuk maar ook jij hebt het goed naar je zin daar ondanks al dat kleine ongedierte ik wens je nog veel plezier en succes daar

  • 06 Februari 2012 - 20:49

    Nelleke:

    Hey Chan,

    Erg leuk al die verhalen! Succes deze week!

    X

  • 07 Februari 2012 - 20:53

    Gerard Schokker:

    Hallo meid
    Hier een reactie vanuit lemelerveld. Het is hier hartstikke koud, vannacht heeft het 16 graden gevroren.
    Weer een leuk verhaal om te lezen, maar wat zijn eigenlijk nannies?
    Groeten; pa en ma

  • 13 Februari 2012 - 19:27

    Gerard & Madelon:

    hoi nicole, wat een mooi verhaal weer.
    we zijn blij, dat het je zo goed gaat daar. Op de foto's zien we wel, dat je volop geniet, hou dit maar goed vol. We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes van Gerard, Madelon, Remko en Jeroen.

  • 17 Februari 2012 - 12:20

    Sofie:

    Echt superleuk om weer van alles te lezen over wat je meemaakt, en ook erg leuk die gewoontes!

    We gaan je wel missen met carnaval hier hoor! vanavond begint het gedonder in Vilsteren, wordt wel leeg zonder jou, maar ik zal een paar drankjes op je drinken!

    xxx

  • 17 Februari 2012 - 12:20

    Sofie:

    Echt superleuk om weer van alles te lezen over wat je meemaakt, en ook erg leuk die gewoontes!

    We gaan je wel missen met carnaval hier hoor! vanavond begint het gedonder in Vilsteren, wordt wel leeg zonder jou, maar ik zal een paar drankjes op je drinken!

    xxx

  • 18 Februari 2012 - 11:28

    Nicole Schokker:

    Jos en José: Kom maar langs, dan zal ik jullie het surfen leren!
    Bedankt voor alle leuke reacties!! Heeel erg veel plezier met Carnaval dit jaar! Ik denk aan jullie..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Afscheidsfeestje!

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 32679

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 31 Mei 2012

Stage in Sri Lanka

Landen bezocht: