Alles nieuw, alles anders! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu Alles nieuw, alles anders! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu

Alles nieuw, alles anders!

Door: nicoleschokker

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 Januari 2012 | Sri Lanka, Colombo

Wat lijkt het al weer lang geleden dat ik in Thailand zat en vakantie aan het vieren was. Maar nu is het werkleventje hier ook begonnen!

Eindelijk was de dag aangebroken! De dag van nieuwe indrukken, de dag van de waarheid. Waar zullen we de komende 4,5 maand verblijven? Op naar Hellabeem!
Eerst hebben we Hanneke uitgezwaaid, die ging eerder met de taxi en ging Chantal ophalen bij schiphol. Helaas hebben we Chantal dus niet meer kunnen zien. Hanneke en Chantal gaan stage lopen in Kandy (midden van Sri Lanka). Na een reis van ongeveer 5 uur aangekomen bij Hellabeem. We hebben meteen de spullen op de kamers gezet. Het zijn prima kamers! Twee bedden, een kast en een tafeltje. En een apart gedeelte met wastafel, douche en wc (Ik zal wat foto’s plaatsen). Daarna meteen wat gegeten. Ik had verwacht dat het heel pittig was, maar wij krijgen ander eten dan de leerlingen. Het was rijst met verschillende groenten. Ik kon daar nog niet meteen aan wennen. Daarna hebben we een rondleiding gekregen over het terrein. Het is behoorlijk groot. Verschillende klaslokalen, het hostel waar de jongens slapen, een grote eetzaal met een keuken en een andere zaal er aan vast. Hier is ook een hokje voor fysiotherapie, hier zijn wij dus veel. Verder een kantoor, verderop ons verblijf. Paul heeft de kamer naast mij, aan de andere kant van mij zit Sameera, de fysiotherapeut. Daarnaast is nog een kamer, hier zit nog niemand in, maar die komt binnenkort. Daarna is er nog een verblijf voor gasten en aan het eind van het pad omhoog is het huis van Jan en Helene (de eigenaren), een ontzettend mooi huis. Hier hebben we ’s avonds een borrel gedronken op onze eerste dag. Het was weekend, dus niet alle jongens waren op het terrein. Een aantal jongens gaan naar huis in het weekend, een aantal jongens blijven. We hebben een beetje geklets over wat psychomotorische therapie inhoudt en wat we zouden kunnen betekenen. Daarna hebben we soep gegeten en ’s avonds mooi op tijd naar bed!
Omdat het weekend was, hadden we ook twee dagen vrij. Zaterdag hebben we goed besteed. We zijn naar Welligama gegaan, dat is ongeveer 7 km van Hellabeem. Ik heb daar meteen slippers gekocht (dat was maar goed ook, want ik was al één paar kwijt geraakt in Thailand, en halverwege de dag gingen mijn andere kapot!). Daarna doorgelopen en we kwamen uit bij de zee. Wauw, wat een goed gevoel! Over het strand gelopen en toen kwamen we mensen tegen die een boot in het water probeerden te krijgen. Ze wenkten om te helpen, dus Paul er op af om te helpen! Heel gaaf. Daarna doorgelopen en toen kwamen we op een erg toeristische plek. Veel surfers. We hebben gekeken wat de prijzen zijn, en ook meteen geïnformeerd om een board te kopen. We zijn hier toch erg lang, en dan kunnen we de board als we weg gaan weer verkopen. We weten nog niet precies wat we gaan doen. Daarna zijn we terug gelopen naar het centrum. We wilden wat gaan eten maar zagen niet echt meer restaurantjes (op het strand waren die genoeg!). Toen besloten we om naar de P-market te gaan, lokale supermarkt. Hier werd ik in eens heel erg duizelig en voelde ik me helemaal niet goed. Paul is toen wat eten gaan halen en ik ben daar op de grond gaan zitten. Kwam de eigenaar er aan (die loopt de hele dag in de winkel rond) met een stoel! Daarna met wat ijs, erg aardig! Een hele dag in de zon lopen en weinig eten, dat is niet echt een goede combinatie! Na wat eten ging het beter en hebben we onze dag voortgezet. Paul wilde naar de kapper. In Nederland doen ze het vaak te kort, hier durven ze er geen haar van af te halen! Dus Paul heeft er ongeveer een uur gezeten omdat het elke keer korter moest. De lokale mensen daar waren met 5 minuten klaar. Hij kreeg zelfs een hoofdmassage. Toen hij klaar was moest ik ook aan een hoofdmassage geloven. Gratis, dus waarom ook niet! (ik blijf een Hollander!) Daarna wat gaan drinken op het strand. Toen was het wel weer genoeg geweest voor die dag. We hebben nog dongel gekocht. Bij de eerste winkel hadden ze er geen, dus die man is met ons langs drie winkels gelopen om ons te helpen, niets mis mee zo’n persoonlijke gids. Daarna nog wat inkopen gedaan bij de P-market en toen met de tuktuk naar Hellabeem. ’s Avonds weer een soepje gegeten en daarna hebben we met de jongens van het hostel een spel gespeeld! Dat is hier heel populair. Het is een zelfde vorm als poolen, alleen dan met je vingers in plaats van met stokken, met een soort damsteentjes in plaats van met ballen, een vierkante plaat met in alle hoeken een gat! Het is erg grappig, en ze zijn er ontzettend goed in. Dus ik moet nog even goed oefenen. Daarna vroegen ze of we nog even mee wilden om het hostel te zien. Dit hadden we al gezien, maar een rondleiding van de jongens zelf is altijd leuk. Daar hebben we nog even cricket gekeken, helaas heeft Sri Lanka niet gewonnen.
Wakker worden met hoofdpijn en last van alle spieren is niet echt een pretje. Ik was niet echt fit, dus besloten we maar een dagje rustig aan te doen. Het is dan wel heerlijk om een zwembad binnen 300 meter van je kamer te hebben! Heerlijk gezwommen. Daarna even gerust en ’s middags even gewandeld in de omgeving hier, die is namelijk ontzettend mooi! Het is een soort jungle idee, met helaas ook wat minder leuke beesten! We liepen het pad af en toen kwamen we de tuk tuk man van de vorige dag tegen. Die nam ons mee naar een mooi uitzicht vanaf een steen. Ondertussen kwamen we nog een leguaan tegen. Daarna nam hij ons mee naar zijn huis. Wat armoedig, een klein hokje met een paar plastic stoeltjes en een tv. Hij gaf ons een kokosnoot en de tv ging aan op, ja je raad het al, cricket! Ontzettend leuk om even te zien. Daarna terug gegaan en ’s avonds gegeten. Ik ben eerder van tafel gegaan omdat ik me weer niet lekker voelde. Chips deed wonderen, toch wennen aan het eten dus waarschijnlijk!
De wekker om 7 uur, even wennen! De eerste werkdag. Toen we naar beneden liepen waren ze allemaal aan het bidden voor hun hostel. Toen kwamen ze allemaal naar beneden voor het ontbijt, brood en jam! Vervolgens naar Sameera gegaan. Sameera is de fysiotherapeut hier. De eerste dag al heel wat ideeën gekregen en ook uit mogen voeren! Dat was heel erg leuk. Sameera is erg enthousiast en staat open voor alle ideeën die we hebben! Het verbaasd me wat voor een inspiratie Paul heeft. Hij hoeft maar 2 minuten te kijken naar een leerling en hij heeft al een idee wat hij er mee kan doen met psychomotorische therapie. De jongens moesten wel wat wennen aan ons maar deden precies wat we zeiden. Volgens mij vinden ze het allemaal erg leuk! Tussen de middag hebben we altijd een uurtje voor onszelf, meestal ga ik dan even op bed liggen! Dat is erg fijn met deze warmte en alle indrukken. Toen we weer terug gingen lag één klas op allemaal matjes, met rustgevende muziek! Er lagen nog twee matjes, dus Paul en ik zijn er bij gaan liggen, heerlijk!
Ook vandaag hebben we weer veel gedaan! Het is fijn om te zien hoe de jongens steeds meer open worden naar ons toe. Ze hebben zelfs al een bijnaam voor Paul, mr. Bean! Ze hadden na de lunch game time. Sameera vroeg of Paul en ik een idee hadden wat we konden doen. We hebben Chaosdoelen spel met ze gedaan, in een simpele variant! Ze vonden het ontzettend leuk! We hebben erg veel ruimte om onze dingen te doen. We hebben een grasveld, we hebben een binnenplaats en twee fysiotherapiebanken. Ik vind het leuk om te zien dat er hier al zoveel aandacht wordt besteed aan sport! De meeste jongens zijn ook erg sportief. Na schooltijd vandaag begonnen ze uit zichzelf cricket te spelen, heel leuk! Het eten begint nu meer te wennen. Ik voelde me beter vandaag. We hadden ook een fles water en wat koekjes mee genomen. Dit helpt enorm! Wat me wel wat zwaar viel was om te zien dat benen tot het uiterste worden gedrukt. Vandaag was er een jongen die zijn benen altijd in een hoek heeft staan. Ik moest Sameera helpen om zijn benen recht te trekken. De jongen heeft dan erg veel pijn. Het is omdat het moet en omdat het hier normaal is, maar ik vind dat toch wel heel erg zielig!
Wat gek als ik me bedenk dat ik hier nog maar 4 dagen zit. Het voelt al veel langer. Het gaat hier helemaal goed komen en ik denk dat we veel kunnen betekenen! Iedereen is in elk geval erg enthousiast met wat we tot nu toe hebben laten zien. Hopelijk kunnen we dat voortzetten.
En weer, een ontzettend lang verhaal! Sorrysorrysorry, maar zoveel indrukken zijn niet in weinig woorden te omschrijven. Groetjessss!!

  • 17 Januari 2012 - 18:40

    Willy K:

    he nicole mooi dat het je goed gaat nu nog een beetje aan het eten wennen en dan wordt het helemaal toppie veel plezier nog en je verhaal kan wat mij betreft niet lang genoeg zijn groeten uit raalte

  • 17 Januari 2012 - 19:00

    Moniek:

    Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet! Ik blijf je volgen:)

  • 17 Januari 2012 - 20:21

    Gerard Schokker:

    Hoi Nicole
    Erg leuk dat je je draai gevonden hebt.Nu nog even wennen aan het eten. Maak er samen met Paul een leerzame en vooral leuke stage van. Ik kan niet van die mooie verhalen schrijven zoals jij dat kunt maar je krijgt de groetjes van ons allemaal en het gaat jullie goed daar.

    groetjes Toke Gerard

  • 17 Januari 2012 - 20:22

    Laura:

    Hey Nicole!
    Gelukkig begin je nu een beetje te wennen aan het eten, want elke dag niet helemaal fit zijn is ook niet fijn! En wat leuk dat jullie met zulke open armen zijn ontvangen en de ruimte krijgen voor jullie ideeen! Zo te lezen kunnen ze jullie dus goed gebruiken ;) heel veel succes daar!! Xx

  • 17 Januari 2012 - 21:10

    Marloes Dijk:

    Hey Nicole,
    Net je blog gevonden via facebook. Leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt. Heel veel plezier in Sri Lanka geniet van je leerzame tijd.

    groetjes, Marloes

  • 17 Januari 2012 - 21:54

    He Hallo Nicole:

    We hebben je verslag doorgestuurd naar onze buurvrouw zij was n.l erg nieuwsgierig hoe je het daar had en hoe je er bij was gekomen om daar heen te gaan dus het zou maar zo kunnen dat je een reactie krijgt ze is n.l helemaal gek van Sri-Lanka
    Trouwens weer een leuk verslag ik blijf je volgen en hoop gauw weer wat te kunnen lezen fijn dat je het gevoel hebt dat je er al weer veel langer bent dat is een teken dat je je daar thuisvoelt en dat is goed nog veel plezier/succes daar en tot de volgende keer

  • 17 Januari 2012 - 21:58

    Alien:

    Super leuk om jou verhalen te lezen. Zo herkenbaar zoveel dingen.. weet precies hoe je je daar moet voelen! Eten gaat wennen en alle indrukken zullen minder heftig zijn maar nog steeds onvergetelijk :)
    Heel veel succes, blijf maar schrijven hoor haha.
    xx

    ps. schiphol of het vliegveld? haha

  • 19 Januari 2012 - 17:21

    :

    Chickjeee! Gaaf om te lezen! Zo gek dat jullie hier relatief dichtbij zijn en toch weer zo anders!
    We gaan snel daten, want ik moet jullie zien:D
    Succes met alles!
    X

  • 19 Januari 2012 - 17:21

    Hanneke Jacobs:

    Hee Nicole,

    Goed om je verslag te lezen. Jullie maken alweer zoveel andere dingen mee dan wij. Echt gek! We moeten elkaar echt snel gaan zien. Wij kunnen alleen niet elk weekend, om het weekend werken bij namelijk ook op de zaterdag. Maar dat regelen we nog wel! Las trouwens ergens dat je uitslag had, weet je al waar dat ineens van daan komt?
    Succes ermee iig!

    Spreken elkaar binnenkort wel weer via skype!

  • 21 Januari 2012 - 17:16

    Sofie:

    Hello miss Nicole,

    wauw weer een heel verhaal inderdaad maar het blijft heel leuk om te lezen! Fijn dat je zelf ook veel ideeën kan aandragen en dat je serieus word genomen!
    Hopelijk wen je nog wat meer aan het eten.. Je moet het nog even uithouden daar! Je kamer ziet er ook prima uit, lekker bedje?

    xxx

  • 21 Januari 2012 - 19:05

    Joke Kk:

    Hoi Nicole

    Eindelijk kan ik je ook volgen.
    De verhalen van Thailand heb ik van je moeder gekregen maar nu krijg ik je mail Wat een belevenissen allemaal, ik zou het je niet nadoen. Erg leuk dat we kunnen meegenieten. Hier is alles rustig. Je familie gedraagt zich netjes. De voorbereidingen voor carnaval zijn in volle gang.
    Ik hoop dat je snel zult wennen op je nieuwe plek, het eten goed zal vallen en je je weer wat beter voelt. Het zal zeker met gewenning te maken hebben, het is niet niets waar ja aan begonnen bent. Succ6 met alles.
    De verhalen hoeven niet korter hoor, zo genieten we mee.

    Liefs joke


  • 22 Januari 2012 - 11:03

    Martin:

    Hoi Nicole,

    wat een bijzondere tijd heb je al gehad. ik zie je liever op een olifant dan sjansen met een leeuw.

    Rond het doorbewegen van gewrichten van mensen: dat gebeurt in nederland ook. Naar mijn kennis is daar nog niet iets beters op gevonden dan de menselijke hand, maar idd pijnlijk. Misschien eens googlen en dan de winst ervan zien, dat maakt het kijken en zelf doen misschien makkelijker.

    heb een mooie tijd en groetjes aan jeroen.

    vr gr martin

  • 22 Januari 2012 - 20:35

    Ester (v/d Vegte) :

    Super leuk om te lezen Nicole!!! Wat fijn dat jullie je er ook echt nuttig kunnen maken en dat ze zo open staan voor jullie!! Geniet er van!! En blijven schrijven ;).

  • 23 Januari 2012 - 10:10

    Gerard & Madelon:

    wij vinden het niet erg hoor, die lange verhalen, het blijft boeiend, wat jullie allemaal meemaken! good luck en vooral genieten.
    groeten van ons allemaal

  • 23 Januari 2012 - 14:28

    Nicole:

    Bedankt voor alle leuke reacties! Leuk en soms ook leerzaam om te lezen. He hallo Nicole ken ik alleen niet! Leuk verhaaltje, maar wie heeft het geschreven? Groetjess

  • 25 Januari 2012 - 14:56

    Annie:

    hey Nicole
    Leuk om je verhaal te lezen. Dat gaat best lukken daar, geniet ervan!

    Groetjes vanuit Canada.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Afscheidsfeestje!

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 32687

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 31 Mei 2012

Stage in Sri Lanka

Landen bezocht: