Ouders op bezoek - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu Ouders op bezoek - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nicole Schokker - WaarBenJij.nu

Ouders op bezoek

Door: nicoleschokker

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Mei 2012 | Sri Lanka, Colombo

Donderdag de 19e was het zo ver, mijn ouders mochten het geweldige eiland Sri Lanka bezoeken! Chantal kwam haar vriendin ophalen en Hanneke en ik onze ouders. Ze hebben een goede vlucht gehad, maar waren wel erg moe. Na ze het strand te hebben laten zien en een biertje te hebben gedronken om te proosten op een goede vakantie, lag het bedje voor hun ook wel erg lekker.

We hadden een bus geregeld die Hanneke met haar ouders en mij met mijn ouders naar Kandy zou brengen. In het busje konden onze ouders hun ogen al uitkijken! Onderweg zijn we gestopt bij een spice garden, want daar staat Sri Lanka om bekend! Daarna zijn we naar het Pinawella olifantenweeshuis gegaan. Ontzettend gaaf om te zien hoe groot die beesten zijn en hoe ze lekker aan het badderen zijn in een grote rivier! In de avond hebben we meteen de Tempel van de Tand bezocht. Voor mij was het de tweede keer, dus het was weinig nieuws!

Zaterdag zijn we eerst door een vriend van de vrouw waar Hanneke en Chantal wonen, rondgeleid bij de local market. Heel veel soorten fruit geproefd, zelfs na al die maanden kwamen er nog nieuwe dingen naar boven. Daarna doorgegaan naar de botanische tuinen. Dit vond ik niet heel bijzonder. Het leek een beetje op het park in Colombo met allemaal stelletjes onder bomen, veel groen en vleermuizen die in bomen hangen. Daarna zijn we naar de kandyan dancers gegaan. Een dansvoorstelling met allemaal gekke maskers, trommels en gekke figuren, leuk om te zien!

Vanaf zondag tot en met woensdag hebben we hier een chauffeur gehuurd. We wilden ontzettend veel zien en dat was toch wel erg handig als we konden gaan en staan waar we wilden. Hij was, in tegenstelling tot de meeste Srilankanen, mooi optijd! We zijn eerst naar een van de stageplekken van Hanneke geweest, Daya Nivasa oftewel het Moeder Theresa Huis. Dit vonden ze erg leuk maar ook wel schokkend om te zien. Ik vond het ook erg leuk om er weer even langs te gaan! Die kindjes zijn echt schattig. Daarna zijn we doorgereden naar Nuwara Eliya. Onderweg hebben we de Srilankaanse toddy geproefd. Een drank die gemaakt wordt van kokosnootbomen, best lekker! We hebben veel theeplantages gezien onderweg. We hebben dan ook een theefabriek bezocht. Dit vond ik wel heel speciaal, precies zien hoe thee wordt gemaakt en hoe hard deze mensen moeten werken voor erg weinig geld. Na een lunch in Nuwara Eliya zijn we doorgereden naar Delhausie, waar we in de nacht Adams Peak hebben beklommen. En dit was me een tocht! Het is een berg van meer dan 2200 meter hoog. Midden in de nacht om 2 uur, in de regen hebben we deze pelgrimstocht afgelegd. Onderweg zagen we allerlei soorten mensen; oude mensen, jonge mensen, dikke mensen, dunne mensen, mensen met 1 been, vrouwtjes die nauwelijks kunnen lopen en omhoog worden ‘gedragen’ door twee sterke mannen, ouders met hun kind op de arm, kortom: ongelovelijk en veel respect! Bovenaan de berg konden we een mooi uitzicht zien. Helaas was het erg mistig, maar de wolken gingen snel weg, maar kwamen ook net zo hard weer terug. En het was koud, schoenen moesten namelijk uit! Ik was blij om weer beneden te zijn, met tintelende knieën, dat wel! Na een warme douche weer klaar voor een dag rijden en slapen! Want dat was er niet echt van gekomen die nacht. We zijn gaan rijden naar Ella en daar hebben we een welverdiende massage gehad. Een full (!) body massage, met een beetje vreemde masseuses en Hanneke en ik waren al een half uur eerder klaar dan de ouders. Maar toch, een massage was ik wel aan toe. Daarna zijn we doorgereden naar Tissamahara in het zuidoosten.

En toen was het al weer dinsdag, 24 april! Mijn vader was jarig. Voor het eerst een verjaardag in het buitenland, Sri Lanka nogwel. Dit moest natuurlijk gevierd worden. Zijn eerste cadeau was weer een dagje vroeg uit bed! Dit keer voor een safari in het Yala park. Wauw, dat was geweldig! Zo mooi hoe de natuur kan zijn. We hebben ontzettend veel dieren gezien, o.a.: 2 vechtende olifanten, hertjes, landmonitors, een krokodil, een vos, ooievaar, pauwen (met de veren heel mooi uitgepreid), apen, wilde zwijnen, heel veel mooie vogels en het meest bijzondere: een luipaard! We hebben heel veel geluk gehad met alle mooie beesten. In de middag hebben we heerlijk aan het zwembad gezeten met taart en bier. We hadden 53 sterretjes, maar om die allemaal tegelijk aan te steken is nog niet zo makkelijk. Wel geprobeerd natuurlijk, resultaat: een grote vlam die te heet was om vast te houden!

De woensdag zijn we heerlijk wezen uitslapen naar alle drukte. We zijn toen door onze chauffeur naar Mirissa in het zuiden gebracht. Daar hebben we afscheid van hem genomen. We zijn toen in de middag naar Weligama gegaan, waar ik ze mee wilde nemen naar de geweldige juicebar. Helaas, we konden geen sapje drinken omdat de stroom was uitgevallen. Toen naar Hellabeem gegaan en heb ik ze mijn stageplek laten zien! Vol trots leidde de guard ons mee naar allemaal plekjes, heel erg leuk! Een borrel gehad bij Jan en Helene en toen in Weligama nog wat gegeten. Toen we terug wilden met de tuktuk naar ons guesthouse, vertelde de tuktukchauffeur dat er wel 8 mensen (6 inclusief hijzelf en een vriend) in de tuktuk pasten. Dit wilden we ons niet voorbij laten gaan, dus proppen! De chauffeur was alleen wel een beetje dronken. Gelukkig zat ik voorin en kon ik hem een handje helpen met sturen!

Donderdag hebben we een walvissentocht gedaan. We kregen een ontbijtje. Mijn moeder dacht ook een lekker broodje te eten, maar toen brak haar tand af. De walvissentocht was minder dan ik had verwacht (mijn verwachtingen waren heel hoog). We werden bovenop de boot gezet, maar ik had het al snel bekeken en ben beneden op het dek gaan zitten waar het minder schommelde. Ik was niet de enige die niet helemaal fit was. We hebben een aantal walvissen gezien, dat was gaaf! In de middag wilden we eigenlijk gaan surfen, maar toen moesten we dus naar de tandarts.In Galle zat een priveziekenhuis, dus die hebben we bezocht. Gelukkig was dit een hele aardige man en leek het net alsof we in Nederland bij de tandarts waren.

De volgende dag hebben we in Galle het fort rondgelopen! Het was een dag van veel souvenirs kopen, lekker rondwandelen en... tuktuk rijden! Mijn ervaring met het helpen sturen bij de dronken tuktukker was natuurlijk nog niet genoeg. We hebben zelf een rondje mogen rijden in het fort! Erg gaaf.

De laatste dagen hebben we in Unawatuna doorgebracht, lekker aan het strand! Nog een paar relax dagen voor mij en mijn ouders. Hanneke en haar ouders hebben ook nog een nachtje daar geslapen en moesten toen weer terug naar Kandy, aangezien Hanneke de maandag weer stage moest lopen. We hebben nog wel samen met hun het tsunami museum bezocht. Dit vond ik erg indrukwekkend! Er zijn nog ontzettend veel foto’s gemaakt tijdens de tsunami. Dit heeft wel indruk gemaakt. Daarna hebben we afscheid genomen van Hanneke en haar ouders. Ik ben toen met mijn ouders naar een schildpaddenboerderij geweest. Helaas was dit erg commercieel, maar ik heb toch een schildpad vast kunnen houden en ben weer wat wijzer.

Gisteren hebben mijn ouders Paul en zijn vriendin ook nog kunnen ontmoeten. Chantal en Marieke waren toevallig ook in Unawatuna, dus met zijn allen lekker wat gedronken!

Aan alles komt een eind, dus ook aan het eind van de vakantie van mijn ouders! Vanochtend heb ik ze bij het vliegveld uitgezwaaid. Op dit moment zitten ze hoog in de lucht, op weg naar Nederland.

Ik ga nog lekker genieten van de laatste maand! Volgende week heb ik weer stage en kan ik iedereen bij Hellabeem weer zien. Daar heb ik wel erg veel zin in. Deze week ga ik nog wat rondreizen, maar dat lezen jullie wel in mijn volgende verhaal!

Zonnige groetjes en veel liefs vanuit Sri Lanka!!

  • 01 Mei 2012 - 17:58

    Joke Kk:

    Hoi Nicole

    Zo te lezen heb je mooie weken met je ouders gehad en ben dan ook benieuwd naar hun verhalen als ik ze deze week weer spreek.
    Ik mis alleen de foto van je moeder op de surfplank. Het lijkt me gaaf om als ouder bij je kind in het buitenland op bezoek te gaan. Ze zullen vast erg trots op je zijn hoe jij je daar red.Ik heb weer genoten van je verhalen, die ga ik straks missen.
    Ik wens je nog heel veel plezier de laatst weken, geniet ervan. groetjes, Joke

  • 01 Mei 2012 - 18:51

    Thea Koerhuis:

    He hallo Nicole zit de vakantie van je ouders er weer op jullie hebben er heerlijk van genoten zo te lezen nu nog een maandje en dan zit het er ook voor jou weer op maak er nog een leuke tijd van ik spreek binnenkort je ouders wel weer en hoor dan hoe ze het gehad hebben

  • 01 Mei 2012 - 23:08

    Marlon:

    Wat een mooie verhalen weer! je hebt in ieder geval in die tijd met je ouders ook weer ontzettend veel gezien!
    geniet nog van je laatste maand en dan zien we je hopelijk ook snel weer!
    dikke kus!

  • 02 Mei 2012 - 08:22

    Laura:

    Dat is snel! Wat hebben jullie veel gedaan zeg! Leuk :D! Ben benieuwd naar de foto's!

  • 03 Mei 2012 - 06:00

    Moniek:

    Wat maak jij gave dingen mee, ik ben straks benieuwd naar alle foto's die je hebt gemaakt!

  • 06 Mei 2012 - 11:19

    Laura:

    Leuke foto's nicole! Wat ben je lekker bruin zeg! Zal wel kaal zijn straks in lveld, zonder al die dieren, haha! Spreek je, x!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Afscheidsfeestje!

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 32682

Voorgaande reizen:

15 December 2011 - 31 Mei 2012

Stage in Sri Lanka

Landen bezocht: